Jak zastrzec dowód osobisty?

Zgubiłeś dowód osobisty? Ktoś ukradł Ci portfel i straciłeś swój dokument tożsamości? Pamiętaj, żeby w takiej sytuacji jak najszybciej zastrzec swój dowód, by nikt nie wykorzystał Twoich danych do celów przestępczych! Tłumaczymy, jak to zrobić.

Utracony dowód osobisty może być sporym problemem. Jeśli od razu nie zastrzeżemy dokumentu, a trafi on w niepożądane ręce, ktoś może się pod nas podszywać i wykorzystać nasze dane do popełnienia przestępstwa. Dlatego tak ważne jest, by od razu podjąć odpowiednie kroki.

Utracenie dowodu możesz zgłosić w dowolnym urzędzie gminy, składając wniosek o jego unieważnienie. Jeśli przebywasz za granicą, utratę możesz zgłosić w konsulacie.

Szybko zastrzeżesz zgubione dokumenty w dowolnej placówce banku. Możesz wybrać bank, w którym posiadasz konto, ale możesz załatwić to również w każdym innym. Możesz nawet w ogóle nie posiadać konta bankowego. Bank, który przyjmie zgłoszenie, automatycznie przekazuje to do wszystkich pozostałych uczestników Systemu Dokumenty Zastrzeżone. W Systemie Dokumenty Zastrzeżone uczestniczą wszystkie banki w Polsce oraz szereg innych firm i instytucji.

Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości).

Dokument możesz zastrzec również przez Internet na obywatel.gov.pl. Musisz jednak posiadać Profil Zaufany, którym potwierdzisz swoją tożsamość.

Jeśli dowód został utracony w wyniku kradzieży, zgłoś to również na Policję.

 

Źródła: https://dokumentyzastrzezone.pl/, https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod